Jeep Wrangler 4xe Forum banner

4xe Startexamenprocedure

23K views 43 replies 7 participants last post by  Yawnie'sPapa  
#1 ·
Ik ben een vreselijke monteur, dus ik heb het gevoel dat ik iets verkeerd doe.

Symptomen: klassieke 12V-batterijdood. Mijn JGC 4xe startte niet. Het instrumentenpaneel rolde door foutcodes voordat alles zwart werd.

Stappen die ik heb geprobeerd om te starten met een 1000 ampère Super Start:
  • Sluit de pluskabel aan op de positieve externe aansluiting van de batterij. Sluit de minkabel aan op de aardingspaal.
  • Zet de Super Start aan. De auto begint onmiddellijk te piepen, de ventilatoren draaien, het dashboard staat aan
  • Stap in de auto, voet op de rem en druk op de startknop. Geen echte verandering. (Wachten tot mijn Super Start is opgeladen, dus het volgende is uit mijn geheugen.)
    • IIRC de berichten gaan in de trant van 'auto kan niet worden gestart met de motorkap open'
  • Na ~5 minuten is de Super Start ontladen. Eenmaal losgekoppeld, zijn de schermen weer zwart.
Doe ik het verkeerd, of is mijn 12V echt kapot?

#2 ·
Waarschijnlijk is de batterij leeg. Het is belangrijk om te onthouden dat je probeert de 12V-batterij op te laden zodat de spanning hoog genoeg is om de HV-batterijcontacten te sluiten, en niet genoeg ampère om een startmotor te laten draaien. Als de 12V leeg is, trekt deze de spanning omlaag van alles waarmee je probeert op te laden en komt er eigenlijk nooit.

#3 ·
Waarschijnlijk is de batterij leeg. Het is de moeite waard om te onthouden dat wat je probeert te doen, is de 12v opladen zodat de spanning hoog genoeg is om de hv-batterijcontacten te sluiten, niet genoeg ampères om een startmotor te laten draaien. Als de 12v leeg is, trekt deze de spanning omlaag van wat je probeert op te laden en komt er eigenlijk nooit.
Dit is iets belangrijks om te onthouden. Ik heb dit probleem niet gehad met de 4xe, maar onze tweede auto is een volledig elektrische auto en we zijn dit probleem tegengekomen. We hebben een plug-in jump pack met twee modi: "start" en "slim opladen". "Start" werkt door een stroomstoot te leveren om een ICE te starten. Het werkt niet met onze EV, het opstartproces van de computer duurt te lang voordat de HV het kan overnemen.

We lieten hem een uur lang op slim opladen staan en toen had hij genoeg stroom om op te starten; het is mogelijk dat hij minder nodig had, maar toen gingen we terug om te kijken.

#5 ·
Dus deze booster die ik kocht, heeft alleen Aan en Uit. Moet ik hem terugbrengen en iets anders halen?
Je moet de lege batterij overwinnen. Dat betekent dat je hem oplaadt of een booster gebruikt die zo groot is dat hij de lege batterij kan overwinnen en de accuspanning kan verhogen. Als de batterij 750 cca of xx ampère-uur is, moet je een booster hebben die zo'n batterij letterlijk kan opladen. Boosters/starters zijn bedoeld om de conventionele startmotor van een benzinemotor te starten, niet om een lege batterij op te laden. De meeste hebben niet zoveel capaciteit.
Koop een goede AGM-acculader, dan ben je beter af.

#6 ·
Bedankt mensen. Ik heb de Super Start booster omgeruild voor een Schumacher 15a AGM-compatibele oplader. Aangesloten en de uitlezing vertelde me dat de batterij op 3,3V stond. :D Dus die gaat een paar uur aan de lader.

Hopelijk werkt dit. De elektronische parkeerrem staat erop, hij staat achteruit in mijn garage en het is echt onhandig om in en uit te stappen vanwege de beperkte ruimte in de oprit. Het wegslepen wordt interessant als het zover komt.

#7 ·
Bedankt mensen. Ik heb de Super Start booster omgewisseld voor een Schumacher 15a AGM-compatibele lader. Aangesloten en de uitlezing vertelde me dat de batterij op 3,3V stond. :D Dus die gaat een paar uur aangesloten worden.

Hopelijk werkt dit. De elektronische parkeerrem staat erop, hij staat achteruit in mijn garage en het is echt onhandig om in en uit te stappen vanwege de beperkte ruimte in de oprit. Het wegslepen wordt interessant als het zover komt.
Wauw! Nou, als niets anders, heb je nu een getal om mee te gaan - 3,3 volt is een erg lege batterij en verklaart waarom zelfs een geweldig starthulp-pakket de klus niet zou klaren.

Ik zit al meer dan 50 jaar in de auto-elektriciteit en heb een redelijk goed begrip van 12 volt systemen en batterijen, maar jeetje, je bent nooit te oud om nieuwe dingen te leren en deze bewijzen dat echt voor mij.

De 15 ampère lader zou goed werk moeten doen.
Ik heb lege batterijen gehad in mijn klassiekers waarvan werd aangenomen dat ze waardeloos waren, maar een goede lader heeft ze daadwerkelijk weer tot leven gewekt en ik gebruik de batterijen nog steeds.
Misschien........ kun je eens wat geluk ervaren.

#8 ·
Nou mensen - de Schumacher gaf het op en noemde het een slechte batterij. Hij was er ook van overtuigd dat het ding een 6V-batterij was. (Het is een 6V/12V compatibele eenheid.)

Ik ga de dealer bellen voordat ik de pechhulp laat komen. Misschien is er een zekering die ik kan trekken om de parkeerrem los te zetten?

#9 ·
Misschien is er een zekering die ik kan trekken om de parkeerrem los te laten?
Er is een procedure in de handleiding die daadwerkelijk vereist dat je tijdelijk een batterij aansluit om de parkeerrem te bedienen.

#12 ·
Mijn excuses aan iedereen als ik iets mis in deze thread. Het lijkt erop dat er een dode 12 volt batterij is, en we proberen erachter te komen hoe we de auto uit de garage kunnen krijgen om hem naar de dealer te brengen om een nieuwe batterij te plaatsen.
Als dat de samenvatting is, waarom plaatsen we dan niet gewoon een nieuwe batterij? Mijn vrouw heeft een 21 Grand Cherokee Trackhawk, de 12 volt batterij zit onder de passagiersstoel voorin. Ik heb die onlangs vervangen door een Odyssey AGM-batterij en hoewel het een beetje een gedoe was, is het te doen.
Zelfs als de eigenaar niet handig is, denk ik dat het gemakkelijker zou zijn om een mobiele monteur te bellen of een van die batterijservices die langskomen om de batterij te vervangen. Ik denk dat waar ik op doel, is, zou het niet gemakkelijker zijn om de batterij gewoon te vervangen waar hij zich bevindt, aangezien hij toch vervangen moet worden?

#13 ·
Mijn excuses aan iedereen als ik iets mis in deze thread. Het lijkt erop dat er een dode 12 volt batterij is, en we proberen erachter te komen hoe we de auto uit de garage kunnen krijgen om hem naar de dealer te brengen om een nieuwe batterij te plaatsen.
Als dat de samenvatting is, waarom plaatsen we dan niet gewoon een nieuwe batterij? Mijn vrouw heeft een 21 Grand Cherokee Trackhawk, de 12 volt batterij zit onder de passagiersstoel voorin. Ik heb die onlangs vervangen door een Odyssey AGM-batterij en hoewel het een beetje een gedoe was, is het te doen.
Zelfs als de eigenaar niet handig is, denk ik dat het makkelijker zou zijn om een mobiele monteur te bellen of een van die batterijservices die langskomen om de batterij te vervangen. Ik denk dat waar ik op doel, is, zou het niet makkelijker zijn om de batterij te vervangen waar hij staat, aangezien hij toch vervangen moet worden?
Volgens deze thread zit de batterij in de kofferbak onder het reservewiel.

Voertuig staat achteruit in de garagebox (de enige manier waarop ik erin kan komen vanwege de geometrie van de oprit).

Dealer zegt dat er een handmatige parkeerremontgrendeling is, dus dat is goed.

• Like
Reactions: BHoward
#16 ·
> Het is een Jeep-defect waar ze mee te maken moeten hebben, en als ik het zelf zou oplossen, dan zouden ze een klacht minder hebben, een record minder en een reden minder om door te gaan met reparaties.
100%. Ik werk in de computertechniek, dus tenzij je de uitvalpercentages meet, gaat niemand het verbeteren. De andere zorg is: wat als een ander onderdeel in het systeem de batterij leegmaakt? Ik denk niet dat dat hier het geval is, maar ik ben geen expert.

Anders zou ik hem naar de monteur verderop in de straat brengen om de batterij eruit te halen en te vervangen.

#17 ·
100%. Ik werk in de computertechniek, dus tenzij je de uitvalpercentages meet, zal niemand het verbeteren. De andere zorg is wat als een ander onderdeel in het systeem de batterij leegmaakt? Ik denk niet dat dat hier het geval is, maar ik ben geen expert.

Anders zou ik hem naar de monteur verderop in de straat brengen om de batterij eruit te halen en te vervangen.
Ik ben overgestapt van fulltime monteur naar IT - toen ik bij Compressor Controls Corp. werkte, moest ik de computers samenstellen die werden gebruikt als interface voor hun nieuwe Series IV turbo compressor controllers. Ik gebruikte moederborden van YMS en moest af en toe met hen chatten over een paar dingen. Interessante gesprekken...........

#20 ·
Gezien mijn capaciteiten zou ik waarschijnlijk 3x de normale uren nodig hebben om de batterij te installeren en dan zou hij toch bij de dealer terechtkomen. :D

De sleepwagen met platte bodem kwam vanmorgen opdagen en kon hem niet in de neutraalstand zetten om hem eruit te rollen. Dus nu moet ik wachten tot morgenmiddag (om planningsredenen) om een wielhefservice te krijgen. :rolleyes:

Interessant genoeg sloot de man die kwam een 1400a booster erop aan en de uitlezing was ~11V. Dus er is iets mis met de Schumacher 6V/12V lader (hij zegt dat het een 6V batterij is en begint bij ~3,3V), of de batterij is zo gaar dat hij het vermogen van de Schumacher om de batterijspanning te lezen verstoort. Ik denk dat ik hem moet retourneren. Stemmen over de vraag of de unit defect is?

• Like
#21 ·
Gezien mijn capaciteiten zou ik waarschijnlijk 3x de normale uren nodig hebben om de batterij te installeren en dan zou hij toch bij de dealer terechtkomen. :D

De sleepwagen met platte laadvloer kwam vanmorgen opdagen en kon hem niet in de neutraalstand zetten om hem eruit te rollen. Dus nu moet ik wachten tot morgenmiddag (om planningsredenen) om een wielhefservice te krijgen. :rolleyes:

Interessant genoeg sloot de man die kwam een 1400a booster erop aan en de uitlezing zei ~11V. Dus er is iets mis met de Schumacher 6V/12V-oplader (hij zegt dat het een 6V-batterij is en begint bij ~3,3V), of de batterij is zo kapot dat hij het vermogen van de Schumacher om de accuspanning te lezen, verstoort. Ik denk dat ik hem moet retourneren. Stemmen over de vraag of de unit defect is?
Nou, het eerste is om je beperkingen te kennen LOL.

Ik zou graag met de sleepwagenchauffeur willen praten en vragen waarom hij het voertuig niet in de neutraalstand kon zetten, het is een vrij eenvoudig proces.
Weet je of hij de parkeerrem kon losmaken?
Weet je of hij de neutraal trekband kon vinden? Of heeft hij hem gevonden en kon hij hem niet trekken? Ik ben gewoon heel benieuwd.
Wat de batterijlader betreft, zou ik waarschijnlijk een derde mening vragen LOL.
Misschien kan iemand anders op een gegeven moment de batterij controleren en erachter komen wat de spanning is. Het is onwaarschijnlijk dat een goede oplader vanaf het begin defect is, maar er zijn vreemdere dingen gebeurd.

#24 ·
Hij was bezig met het linker kickpaneel aan de bestuurderskant. Ik heb het zojuist opengeklapt en er zit een grote rode muntgleufdop in de vergrendelde positie. Moet dat ding gewoon worden gedraaid om te ontgrendelen?

Een beetje bezorgd hierover in de handleiding:
Voor- of achterwielliften mogen niet worden gebruikt (als de overige wielen op de grond staan). Interne schade aan de transmissie of tussenbak treedt op als een voor- of achterwiellift wordt gebruikt bij het slepen. Het slepen van dit voertuig in strijd met de bovenstaande vereisten kan ernstige schade aan de transmissie en/of tussenbak veroorzaken. Schade door onjuist slepen valt niet onder de beperkte garantie voor nieuwe voertuigen.

Maar het zou goed moeten zijn om wielliften te gebruiken om hem uit de garage te halen en hem dan op een dieplader te zetten?

• Like
#30 ·
OK, ik ga zeggen dat de sleepwagenchauffeur niet genoeg wist om de neutrale riem los te maken.
Ja, dat is wel zo'n beetje hoe het klinkt.
Dit alles draagt bij aan het frustratieniveau bij het omgaan met dealers. Ze zijn gewoon op zoek naar de absoluut goedkoopste persoon die ze kunnen vinden. Er zijn geen vaardigheden vereist of nodig, dit zijn de mensen die omgaan met wat mogelijk uw op een na grootste aankoop is die u ooit in uw leven zult doen.
Ik maak de monteur van de dealer belachelijk, meestal zeg ik dat ze net ontslagen zijn bij McDonald's omdat ze de frietjes bleven verbranden, het probleem hier is dat deze man niet eens een baan kon krijgen bij McDonald's en hij met uw zeer dure auto bezig is.
Hij kon een heel elementaire taak niet volbrengen, en toch wordt hem toevertrouwd om uw voertuig door de stad te vervoeren, dit is gewoon niet logisch.
Mijn excuses, rant voorbij.

#34 ·
Oké. Nadat ongeveer 3 sleepdiensten de klus hadden geweigerd, kwam er eindelijk een die competent was.
  • 3000A jump pack deed niets
  • Gemeten op 4V
  • Handmatig in neutraal gezet en uit de garage gerold
  • Geladen op een dieplader en naar de dealer gesleept
Ik moet eerlijk zijn. Ik wist dat Jeep niet het meest betrouwbare merk was, maar ik had me niet voorgesteld dat het zo onbetrouwbaar zou zijn. Ik heb dingen te doen en ik heb me gerealiseerd dat ik het prima vind om meer geld uit te geven aan een betrouwbaarder voertuig. Aanschafkosten, benzine of onderhoud - neem mijn geld.

• Like
#35 ·
Oké. Nadat ongeveer 3 sleepdiensten de klus hadden geweigerd, kwam er eindelijk een die competent was.
  • 3000A jump pack deed niets
  • Gemeten op 4V
  • Handmatige neutraal ingeschakeld en uit de garage gerold
  • Geladen op een dieplader en naar de dealer gesleept
Ik moet eerlijk zijn. Ik wist dat Jeep niet het meest betrouwbare merk was, maar ik had me niet voorgesteld dat het zo onbetrouwbaar zou zijn. Ik heb dingen te doen en ik heb me gerealiseerd dat ik het prima vind om meer geld uit te geven aan een betrouwbaarder voertuig. Aankoopkosten, benzine of onderhoud - neem mijn geld.
Dit is echt een waardeloos scenario.
Al deze hoofdpijn, hartzeer, bloed, zweet en tranen samen met de financiële klap.
Dit alles voor een lege batterij.
Wat Jeep zal doen, is de batterij vervangen door dezelfde waardeloze OEM-batterij en misschien heb je geluk en werkt het.
Het lijkt onwaarschijnlijk dat je aan je voertuig gaat werken, sommige mensen zijn mechanisch aangelegd en anderen niet. Er is niets goeds of slechts aan beide manieren, maar als je geen mechanisch aangelegd persoon bent, is mijn advies: zoek een monteur die goed, eerlijk en betrouwbaar is. Ze zijn er nog steeds, een eerlijke mobiele monteur. Betaal ze dan om een Odyssey AGM-batterij te installeren en klaar.

#41 ·
Even om de saga over de 12V af te sluiten. De monteur van de dealer verwachtte "vroom vroom" bij het starten, dus hij dacht dat er nog iets mis was. Maar nee, het was gewoon de 12V. De monteur wist niet hoe de hybrides werken.

• Wow
Reactions: twelpo19