Witajcie wszyscy. Chcemy ponownie skontaktować się i dostarczyć tutaj dalszych informacji, ponieważ widzimy, że wciąż trwają rozmowy na temat FORM. Nasi inżynierowie wewnętrzni opracowali następujące szczegóły i zachęcamy wszystkich do zapoznania się z nimi. Dołączyliśmy również link do zaktualizowanej instrukcji obsługi, która odzwierciedla zmiany w sekcji oznaczonej jako „Tryb odświeżania paliwa i oleju”.
Dzięki, Jeep Cares
Dalsze informacje na temat działania trybu odświeżania paliwa i oleju (FORM) w Wranglerze 4xe
Co to jest FORM?
Niektórzy klienci komentowali powtarzające się lub przedłużone incydenty trybu odświeżania paliwa i oleju (FORM) w sezonie zimowym. Jeśli po raz pierwszy słyszysz o FORM, zapoznaj się najpierw z informacjami zawartymi w instrukcji obsługi:
https://msmownerassets.z13.web.core...publications/en-us/Jeep/2021/Wrangler_4xe/P125757_21_JL_H_SU_EN_USC_DIGITAL.pdf
Celem tej wiadomości jest lepsze zakomunikowanie, jak działa część FORM dotycząca rozcieńczania oleju, dlaczego niektórzy ludzie widzą ją często, a inni nie, oraz jak przywrócić tryb jazdy elektrycznej. Nie będziemy tutaj omawiać przestarzałego paliwa ani części FORM dotyczących konserwacji świec zapłonowych, ponieważ są one bardziej proste i niezależne od pory roku.
Co dzieje się w silniku?
Rozcieńczanie oleju FORM istnieje po to, aby zmniejszyć możliwość uszkodzenia silnika spowodowanego zanieczyszczeniami rozcieńczonymi w oleju silnikowym. Zanieczyszczeniem, które budzi największe obawy, jest benzyna, ponieważ jest ona stale wtryskiwana bezpośrednio do komory spalania podczas pracy. Chociaż silnik 2,0-litrowy z turbodoładowaniem i 4 cylindrami w Wranglerze 4xe jest produkowany z precyzyjnymi tolerancjami, uszczelnienie pierścienia tłokowego do otworu cylindra różni się w zależności od temperatury pracy silnika. Uszczelnienie jest zoptymalizowane pod kątem normalnej temperatury pracy. To normalne, że pewna ilość benzyny przedostaje się przez pierścienie tłokowe, gdy silnik jest zimny. Gdy silnik się nagrzewa, pierścienie tłokowe rozszerzają się i uszczelniają mocniej. Benzyna odparowuje z gorącego oleju silnikowego, jest kierowana przez układ wentylacji skrzyni korbowej (PCV) i ostatecznie służy do wytwarzania mocy.
Czy Wrangler 4xe różni się od innych pojazdów?
Rozcieńczanie oleju występuje we wszystkich silnikach spalinowych. W konwencjonalnych pojazdach podróże o umiarkowanej długości wystarczają do rozwiązania problemu. Dlatego instrukcje obsługi pojazdów ICE zalecają częste wymiany oleju w pojazdach używanych do krótkich podróży. W pojazdach hybrydowych typu plug-in niektóre przypadki użycia prowadzą do wielu zimnych rozruchów silnika, ale niewielkiej lub żadnej pracy silnika w normalnej temperaturze. Jednym z przykładów jest klient, który używa swojego hybrydowego pojazdu elektrycznego typu plug-in (PHEV) tak samo jak pojazdu elektrycznego na baterie (BEV), z wyjątkiem 0–15 minut pracy silnika spalinowego podczas większości cykli jazdy. Ta krótka praca silnika może wystąpić podczas zdalnego uruchamiania w celu ogrzania kabiny lub krótkiej, szybkiej części w innym przypadku całkowicie elektrycznej podróży. Przy takim użytkowaniu, zwłaszcza gdy temperatura na zewnątrz jest niska, możliwe jest, że 100% czasu pracy silnika występuje, gdy silnik jest znacznie poniżej normalnej temperatury pracy. Benzyna rozcieńcza się w oleju za każdym razem, gdy silnik pracuje, ale nigdy nie odparowuje ponownie. Z czasem poziom zanieczyszczeń rośnie.
Nie zobaczysz funkcji takich jak FORM w BEV lub HEV, ponieważ nie podlegają one temu przypadkowi użycia. Ale w PHEV innych producentów zobaczysz ostrzeżenia takie jak „Tryb niskiego zużycia silnika”, „Utrzymywanie trybu hybrydowego w celu ochrony silnika” lub „Tryb konserwacji silnika”, które robią to samo, co FORM.
Jak pojazd „wie” o rozcieńczaniu? Co z tym robi?
Bezpośrednie zmierzenie proporcji benzyny rozcieńczonej w oleju pracującego silnika jest niepraktyczne. Przed wprowadzeniem Wranglera 4xe inżynierowie Stellantis zbudowali model, który dokładnie przewiduje tempo rozcieńczania i parowania wewnątrz silnika. Model ten działa przez cały czas w komputerach Wranglera i opiera się głównie na temperaturze oleju silnikowego, obciążeniu silnika i czasie pracy silnika. Dlatego ważne jest, aby nigdy nie resetować wskaźnika żywotności oleju, jeśli nie wymieniłeś oleju. Zrobienie tego wprowadziłoby duży błąd w modelowanym w porównaniu z rzeczywistym rozcieńczeniem i zwiększyłoby prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Właściciele Wranglera 4xe, którzy napotykają rozcieńczenie FORM, komentowali, że ich olej silnikowy pachnie benzyną. Wskazuje to, że model rozcieńczania poprawnie identyfikuje i łagodzi potencjalnie szkodliwą sytuację.
Rozcieńczanie FORM w Wranglerze 4xe zachowuje się inaczej, w zależności od modelowanego poziomu rozcieńczenia.
· Krok 0: Normalna praca: Poniżej dolnego progu, działanie pojazdu jest normalne.
· Krok 1: Umiarkowane rozcieńczenie paliwa: Pomiędzy dolnym i środkowym progiem, ciche uruchomienie pozwala na działanie elektryczne podczas jazdy do pierwszego uruchomienia silnika spalinowego. Następnie zobaczysz komunikat FORM, a silnik spalinowy będzie działał do momentu wyłączenia samochodu.
· Krok 2: Większe rozcieńczenie paliwa: Pomiędzy środkowym i górnym progiem, działanie EV jest niedozwolone. Silnik spalinowy uruchomi się po włączeniu pojazdu i pozostanie włączony do momentu wyłączenia lub osiągnięcia dolnego progu, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
· Krok 3: Większe rozcieńczenie paliwa: Powyżej górnego progu, działanie EV jest niedozwolone, a pojazd poinstruuje Cię, aby wykonać wymianę oleju.
W zależności od temperatury zewnętrznej i sposobu eksploatacji pojazdu, może on wspinać się lub schodzić po tej drabinie. Na podstawie dokładnego przeglądu informacji zwrotnych z działów serwisowych dealerów, bezpośrednio od klientów za pośrednictwem Jeep Wave oraz z postów w mediach społecznościowych tej zimy, Jeep uważa, że silniki niektórych klientów Wranglera 4xe rzadko rozgrzewają się w pełni do temperatury roboczej. Z tego powodu rozcieńczanie oleju utrzymuje się pomiędzy dolnym i środkowym progiem („Krok 1”) przez dłuższy czas w niektórych pojazdach eksploatowanych w zimnym klimacie. Doświadczenie użytkownika jest zatem podobne do częstego opuszczania i ponownego wchodzenia do rozcieńczenia FORM. Niektórzy klienci mogą również doświadczać dłuższych okresów w „Kroku 2”. Inżynieria Jeep i Jeep Wave nie są świadome żadnych przypadków, w których FORM działałby inaczej niż zaprojektowano, lub w których niezwiązany z tym problem sprzętowy pogarszałby czas trwania lub częstotliwość FORM.
Jak mogę odzyskać tryb elektryczny?
Przypadek użycia, który prowadzi do tego poziomu rozcieńczenia, może się różnić, ale droga do rozwiązania jest zawsze taka sama:
· Uruchom silnik i pozwól, aby olej silnikowy osiągnął normalną temperaturę roboczą. 169°F (76°C) to minimum, ale normalna temperatura robocza wynosi powyżej 194°F (90°C). Zwiększona prędkość i obciążenie najszybciej rozgrzeją olej silnikowy.
· Kontynuuj pracę silnika, aż FORM nie będzie już wyświetlany w Centrum wiadomości na zestawie wskaźników. W zależności od poziomu rozcieńczenia, temperatury oleju i temperatury zewnętrznej, może to potrwać od 20 minut do 2,5 godziny.
· W przypadku, gdy powyższe kroki nie są możliwe, wymień olej silnikowy i zresetuj wskaźnik żywotności oleju.
· Nigdy nie resetuj wskaźnika żywotności oleju bez wymiany oleju silnikowego.
Możliwe jest, że niektóre przypadki użycia prowadzą do dużego rozcieńczenia i niewystarczającego parowania, aby to zrekompensować. W takim przypadku FORM powróci, o ile pogoda pozostanie zimna. Jesteśmy głęboko przekonani, że te frustracje zostaną rozwiązane, gdy pogoda się ociepli.