Daar komt nog bij dat je ook hebt bespaard op motorslijtage door korte ritten.
Als voormalig monteur van meerdere decennia, en op een bepaalde manier weer terug in het vak na mijn pensioen, is korte ritten maken met een benzinemotor naar mijn mening misbruik. Mensen klagen en steunen en steunen en klagen al jaren over dit of dat met hun motor en ik vraag - hoe vaak rijd je ermee, hoe ver als je ERMEE rijdt. Zovelen zeggen dat ze misschien 10 mijl per enkele reis pendelen, anderen zeggen "Ik rijd er een paar keer per week mee" en dan minder dan 20 mijl. Dat is niet goed. Zuren, slib, condensatie, dingen worden nooit warm. Jaren geleden veroorzaakte dat rotte uitlaatsystemen en veroorzaakte koolstofophoping, verstopte olie retourkanalen en in een paar gevallen waar ik aan werkte - olielekkage in de oliecarter omdat ze van binnenuit roestten.
Ik heb veel onderzoek gedaan naar de 4xe-lijn van Jeeps toen mijn vrouw zei dat ze een "paarse Jeep" wilde en het enige dat in paars verkrijgbaar was, was de Wrangler - en niets voldeed aan haar behoeften (Selec-Trac was een MUST voor haar) behalve de 4xe toen ik aan het kijken was. Ik ben een benzinemotor man vanaf het begin - maar............
Toen combineerde ik wat ik over deze Jeeps had gevonden met haar rijgedrag en vond het een goede match voor haar, zolang ze af en toe wat benzine gebruikt (en dat zal ze). Veel van haar ritten gaan naar de dichtstbijzijnde stad en terug, wat 9 - 10 mijl heen, 9 - 10 terug betekent, en perfect onder de ~20 mijl range voor een Wrangler valt. Haar andere ritten zullen variëren van 28 tot misschien 40 of 50 mijl. Nogmaals, dat zet ongeveer de helft van elke rit op elektrisch, de rest op benzine, waardoor haar benzineverbruik flink daalt.
Ik heb wat cijfers berekend over ons huidige elektriciteitstarief - ons verbruik is gesplitst omdat we volledig elektrisch zijn, dus we betalen één tarief voor maximaal 1.000 kWh en ongeveer de helft van dat tarief voor alles boven de 1.000.
Meestal betalen we ongeveer $0,0803/kWh
Ik zal dat nummer in de Emporia-software gooien, zodat het me in de toekomst precies kan vertellen wat elke lading kost en ik dan kan vinden wat elke rit haar kostte qua elektrisch gebruik.
De laatste lading voor haar rit gisteren laat zien dat het 12,8 kWh kostte
Dat keer 0,0803 geeft me 1,02784
Dat afronden op dollars en centen - het kostte haar $1,03 voor de "brandstof" voor die rit.
Ervan uitgaande dat ze 20 mpg kon halen met een JLU Rubicon en een 3.6, zou die rit van 18 mijl heen en terug ongeveer $3,45 aan benzine hebben gekost.
Een 3.6 aangedreven Grand Cherokee haalde haar ongeveer 24-25 mpg, dus zelfs haar 2021 GC Limited met 3.6 zou ongeveer $2,85 aan benzine hebben verbruikt om haar daar en terug te brengen.
Ja, de adviesprijs hiervan was 71, we krijgen de 7500 terug (ik zorg ervoor dat ik onze federale belastingaanslag voor dit jaar verhoog), dus de kosten liggen nog steeds VEEL boven wat een prachtig uitgeruste Grand Cherokee met veel meer veiligheid en functies zou hebben gekost - maar ze heeft haar paarse Jeep, het is een leuk voertuig.
Ik zag mijn ouders hun hele leven in armoede leven, geen nieuwe voertuigen kopen tot 2010 - en mama stierf 5 jaar later aan kanker, papa werd 3 jaar daarna gedood door een slapende jonge bestuurder.
Zoals John zegt, had Yoko gezegd -
"Oh jongen, als je dood bent
Je neemt niets met je mee behalve je ziel
Denk"